FORGOT YOUR DETAILS?

ثبت نام

نرم افزار ردیابی محصول (کنترل و ردیابی خط تولید)

در دنياي امروز كه هر روز شكل تازه اي از ارتباطات اقتصادي به وجود مي‌آيد و افراد و شركتها و مؤسسات با يكديگر در ارتباط مي‌باشند و تغييرات مالي آنها بر يكديگر تأثير دارد و روز به روز اين فعاليت‌ها پيچيده‌تر مي‌شود اين عوامل باعث مي شود كه نقش حسابداري به عنوان فراهم كنندگان اطلاعات مالي با استفاده از استانداردهاي حسابداري براي استفاده كنندگان بيشتر مشخص گردد. نياز روز افزون موسسات و سازمانها به اطلاعات صحيح و بهنگام جهت بكارگيري در فرآيند تصميم گيري مديران، مقوله‌اي اجتناب ناپذير است. در اين راستا شرکت نگین پرداز اسپادانا با بیش از یک دهه تخصص در برنامه نویسی، با همکاری مشاوران و متخصصان حسابداری اقدام به طراحی و برنامه نویسی نرم افزار تخصصی حسابداری نموده است.

کلیات نرم افزار ردیابی محصول (کنترل و ردیابی خط تولید)

بسياري از فعالان بخش توليد و صنعت ، هميشه در پي يافتن راهي براي كنترل فرآيندهاي خط توليد و بهره وري هر چه بيشتر و همچنين برقراري سيستم رهگيري محصولات مي‌باشند لذا بر آن شديم تا اين سيستمها را در قالب نرم افزاري پايه ريزي و برنامه نويسي كنيم.
از آنجا كه پيشرفت روز افزون علم و تكنولوژي ، روشهاي مديريت صنعتي و اداره نمودن فعاليتهاي آن نيز تغيير يافته است و نيز پيچيده بودن فعاليتهاي كاري باعث از دست دادن افسار لجام گسيخته كنترل فرآيندهاي كاري مي‌گردد، نرم افزار مذكور با استفاده از سيستم رهگيري كالا و قطعات توانسته است كمك شاياني به مدير توليد، مدير برنامه ريزي توليد ، مديريت كنترل كيفيت و همچنين مديران ارشد واحدهاي صنعتي  در تصميم گيري و برنامه ريزي و نيز كنترل واحدهاي تحت سرپرستي خود نمايد.
نظر به اينكه نرم افزار خط توليد مي تواند به شايستگي پاسخگوي نيازهاي ياد شده باشد، حال آنكه اين نرم افزار متناسب با شرايط هر صنعت ، كارخانه و يا واحد توليدي به صورت اختصاصي طراحي و توليد مي‌شود.
برخی از مدیران واحدهای صنعتی خرید نرم افزار را هزینه تلقی می کنند ولی به دلایل زیر راه اندازی این
سیستم نرم افزار، سرمایه گذاری محسوب می شود.
الف- با ثبت کلیه فرآيندهای در کنترل ، می توان میزان تولید هر قسمت در هر بازه زمانی را محاسبه نمود.
ب- میزان ضايعات هر قسمت و یا هر واحد کاری کاملا مشخص می شود.
ج- تحت کنترل بودن کلیه فعالیتهای تولیدی از ابتدای تولید تا انتها.
د- مشخص بودن تعداد مواد اولیه و محصول موجود در هر واحد تولیدی.
ه-ردگیری و ردیابی هر محصول با داشتن بارکد منحصر به فرد.
و- گزارش گیری تولید روزانه هر محصول و یا چند محصول
ز- رهگیری بچ های تولیدی در کلیه مراحل تولید.
ح- گزارش گيري كليه بچ هاي مرتبط به يك بچ محصول
ط- هوشمندي و كنترل صحت ثبت اطلاعات
از دیگر قابلیتهای این نرم افزار که امتیاز آن به حساب می آید،هماهنگي و ارتباط كامل آن با ديگر نرم افزارها، از جمله نرم افزار انبار محصول مبتني بر  باركد وبچ و همچنين نرم افزار چاپ باركد و
نرم افزار انبار مواد اوليه مبتني بر بچ نگين سافت ميباشد.
كاركرد اين نرم افزارها با همديگر علاوه بر ارزش افزوده بالاتر باعث كنترل روند توليد محصولات از ابتداي توليد تا خروج آن از كارخانه مي باشد كه اين مهم، موجب افزايش كارآيي و بهره وري مي گردد.

نرم افزار ياد شده با زبان برنامه نويسيVB.Net (2005)  برنامه نويسي گرديده و پايگاه اطلاعاتي آن SQL Server  ميباشد كه اين دو از بهترينهاي نرم افزارهاي  روز دنيا در زمينه برنامه نويسي و طراحي پايگاه داده ميباشند.

نرم افزار خط توليد به شش بخش عمده تقسيم بندي ميشود كه عبارتند از:

    • عمليات سبدي:

اين قسمت از نرم افزار كه جهت ثبت اطلاعات مربوط به فعاليتهايي مي‌باشد كه به صورت دسته‌اي بر روي قطعاتي انجام مي‌شود كه نمي‌توان بر روي تك تك قطعات ، كد رهگيري  ( باركد يا شماره سريال) اختصاص داد ، لذا رهگيري قطعات و فعاليتها توسط كد رهگيري بچ ( سبد – دسته) انجام مي‌شود.

سبد(Batch): اصطلاحاً  به دسته يا مجموعه اي از كالا و يا قطعات گفته مي شود كه بر روي آنها فعاليت مشتركي انجام مي شود.

    • عمليات باركدي

اين بخش كه از جمله مهمترين ويژگي نرم افزار و وجه تمايز آن با بسياري از نرم افزارهاي جاري خط توليد ميباشد، با اختصاص دادن و چاپ باركد منحصر به فرد براي هر واحد محصول ، ردگيري و رديابي محصول را در خط توليد ، انبار ، فروش و حتي خدمات پس از فروش به آساني تسهيل مي‌نمايد.

همچنين اطلاعات حاصل از ثبت باركد در مراحل مختلف توليد ، مديران را در برنامه ريزي بهتر و بهره‌وري بيشتر ياري مي‌رساند.

    • جستجوهاي پيشرفته

اين بخش از نرم افزار خط توليد كه از جمله ويژگيهاي بارز آن مي‌باشد با جستجوهاي تخصصي و پيشرفته ، موجب سهولت دسترسي به اطلاعات مورد درخواست مي‌شود و باعث بالا رفتن سطح كيفي نرم افزار مي‌شود كه  از  جمله جستجوهاي پيشرفته  مي‌توان به موارد زير اشاره داشت.

    1. جستجوي باركد در فعاليتها : جستجو و نمايش اطلاعات محصول داراي باركد از زمان اختصاص باركد به آن
    2. جستجوي مراحل مرتبط به باركد: جستجو و نمايش كليه فعاليتهايي كه جهت توليد محصول داراي باركد از ابتداي خط توليد ، انجام شده است.
    3. كه شامل فعاليتهاي انجام شده بر روي قطعات الحاقي و فعاليتهاي انجام شده بر روي خود محصول مرتبط به اين باركد  مي‌شود.
    4. جستجوي سبد: جستجو و نمايش اطلاعات بچ (سبد – دسته) كالا و قطعات يك كد رهگيري سبد
    5. جستجوي مراحل مرتبط به سبد : جستجو و نمايش كليه فعاليتهايي كه از ابتداي خط توليد جهت توليد كالا و قطعات مرتبط به كد رهگيري سبد ، انجام شده است. كه شامل فعاليتهاي انجام شده بر روي قطعات الحاقي و يا تغيير شكل داده شده و كليه فعاليتهاي انجام شده بر روي  آن سبد مي‌شود.
    6. جستجوي باركدهاي ثبت شده در دوره‌هاي زماني مختلف
    7. جستجوي فعاليتهاي انجام شده در دوره‌هاي زماني مشخص بر روي سبدها و يا باركدها
    8. جستجوي كد رهگيري سبد

و ......

    • بخش مجوزها و تعيين دسترسي‌ها

اين قسمت از نرم افزار جهت تعيين مجوز كاربران سيستم و تعيين دسترسي آنها به منوهاي برنامه ، استفاده مي‌شود. بدين صورت كه مدير سيستم با تعريف كاربران شبكه (با رمزهايي كه هر كاربر منحصر به خود دارد) براي كاربران، هر كاربر فقط مي‌تواند به فرمها و گزارشات و قسمتهايي از نرم افزار كه مدير سيستم به او مجوز داده باشد وارد شود و گزينه‌هايي كه به كاربر ارتباطي ندارد و حق دسترسي به آنها را ندارد، غير فعال و غير قابل دسترسي توسط كاربر فوق مي باشد.
در فرمي ديگر از فرمهاي اين قسمت ، جهت تعيين مجوز فعاليت براي هر اپراتور دستگاه و يا كارگري كه در توليد كار مي‌كند، اجازه ثبت فعاليتهاي مرتبط به آن كارگر صادر مي‌شود
لازم به ذكر مي‌باشد كه مجوزهاي فوق  توسط مدير سيستم  قابل ويرايش و تغيير مي‌باشد.

توضيح: مدير سيستم فرد يا افرادي از واحد توليدي كه وظيفه پايش و هماهنگي فعاليتها و تعيين مجوز كاربران شبكه   نرم افزاري را دارا مي‌باشند ، اطلاق ميگردد.

    • گزارشات

اين بخش از نرم افزار با دارا بودن گزارشاتي از قبيل گزارش موجودي اقلام در توليد ، گزارش اقلام مرتبط با هر محصول ، گزارشات هزينه يابي ساخت محصولات ، گزارش وضعيت كالا در توليد ، گزارش فعاليت پرسنل در دوره‌هاي زماني مشخص و گزارشات متنوع ديگر كمك شاياني به مديران مياني و مديران ارشد واحد توليدي مي‌نمايد.

    • راههاي متنوع ورود اطلاعات باركد به سيستم

با توجه به اينكه فعاليتها در واحد توليدي از تنوع بسياري برخوردار است و نمي‌توان اطلاعات فعاليتهاي محصولات باركددار را فقط  از يك طريق وارد سيستم كرد به همين دليل اين نرم افزار با داشتن راههاي متنوع ورود اطلاعات ازجمله ارتباط با اسكنر باركد خوان سيمي ،  بدون سيم (از طريق Bluetooth،و..)  ازطريق پورتهاي مختلف USB، PS/2و RS232 (پورت سريال) با نرم افزار ،  و همچنین قابلیت استفاده از مینی کامپیوترهای قابل حمل PocketPC  ,داراي دامنه وسيع كاربردي مي باشد.

اهم قابليتهاي نرم افزار

  1. ثبت كليه فرآيندهاي هر محصول ويا چند محصول.
  2. قابليت ثبت فرآيندهاي سري و موازي .
  3. كنترل صحت ثبت فرآيندها (آماري – قابليت كاري هر فرد و صحت ثبت انجام فرآيند ).
  4. كد رهگيـــري براي هر فرآيند.
  5. ثبت فرآيندهاي تعدادي و باركدي .
  6. توليد باركد براي محصولات متنوع .
  7. خواندن و ثبت عملياتهاي باركدي.
  8. نمايش كليه مراحل مرتبط به يك كد رهگيـــري و يا يك باركد .
  9. گزارشات متنوع از جمله تعداد قطعات ساخته شده در توليد، فعاليتهاي كاري انجام شده در محدوده هاي زماني ، فرآيندهاي مرتبط به هر محصول و ..

تصاویر نرم افزار حسابداری

بالا